tirsdag den 6. september 2011

Dansk uvidenhed


Hvad kan være mere oplagt end at skrive om det forestående valg i Danmark.
Mange holder hemmelighedsfuldt på hvad de stemmer på, det har jeg aldrig helt forstået, om det handler om at de ikke vil diskutere deres mening eller om det handler om retten til ikke at fortælle det må ligge åbent, men en del gør det. Personligt er jeg helt ligeglad, i Danmark har vi jo ret til at ytre os og stemme på hvad vi vil så hvorfor skjule vores mening ?

Det kan selvfølgelig også være fordi de rent faktisk ikke ved nok politisk til at debattere omkring det, faktisk er det overraskende mange som bare stemmer på det deres forældre eller deres familie i øvrigt gør, og egentlig aldrig sætter sig ind i om det er det rigtige valg for dem selv.



Er det skræmmende ? Jeg synes det, vi har en stor del af et samfund der bare "følger med flokken" uden at være det mindste skeptiske overfor hvad det egentlig er de stemmer på.
Hvor mange ved egentlig hvad deres valg indebærer - har de overhovdet læst valg programmet ? Ved det hvad det er for værdier de partier de stemmer på har og forsøger at bære frem i vores samfund ?



Jeg skal ikke gøre mig klogere politisk end andre, men dog har jeg sat mig ind i politik på flere plan, jeg følger med i deres værdier, om de får ført nogle løfter ud i livet og hvad der på det givne tidspunkt vil tjene størstedelen af det danske samfund. Det er ikke altid det der tjener en selv bedst som er det afgørende, specielt ikke hvis man vil se langsigtet for ens børn osv.

Jeg er ikke ude i en valgtale, jeg er mere i en undren over de mange danskere som på ingen måde følger med, lille Fru Hansen som hellere vil se "til middag hos" eller "fra skrot til slot", det er en gyser vil jeg påstå.
Hvordan kan man bare melde sig ud af informationsverdenen og læne sig tilbage og håbe på det bedste ?

Egentlig er jeg lidt ligeglad hvad du eller din nabo stemmer - det afgørende for mig er at i har taget stilling ud fra at vi ved hvad i vælger - alle ved at ethvert valg også nødvendigvis har et fravalg og jeg synes personligt det er sindsygt vigtigt at vide hvad det egentlig er man vælger fra - så kun at sætte sig ind i et parti er direkte dumhed set med mine øjne.



Dr2 er et fantastisk sted at søge information - deadline som skaber debatter mellem politikere, jurister, journalister, økonomer osv osv - nej der er ingen romantisk eller et næste afsnit - til gengæld fylder man ting i sit lille hoved som man rent faktisk bliver klogere af, hvilket ellers er en ting som kan være svært at finde på tv idag.

Tag stilling før du vælger !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar