tirsdag den 20. september 2011

Selvværd og tillid

Når man møder et andet menneske man føler man har noget tilfælles med - noget man deler og har interesse for opstår der langsomt tillid, den tillid bygges dervidere på gennem den tid man oplever at den ikke misbruges. De fleste har som oftest et grobund af tillid til andre mennesker som udgangspunkt, nogle lidt mere skeptiske end andre, men de er der færreste hvor tilliden skal bygges op fra bunden.

Det kan dog ske hvis det menneske er blevet svigtet gennem opvæksten at der vil være en mistro til andre fra start, og alligevel vil vedkommende som oftest ud fra sin fornuft forsøge at stole på de mennesker der omgiver dem.



At stole blindt på andre mennesker bliver som oftest betegnet som temmelig naivt, tillid er noget man opbygger imellem 2 personer, dermed ikke sagt man ikke kan have tillid til flere.

Når jeg ser mennesker jeg holder af blive svigtet - sker der noget indeni - min tillid til tingene ændres fx..

Et par jeg kender, hun meget forelsket og jaloux - han mindre forelsket og på ingen måde mistroisk.
De kan se på hinanden og ved med detsamme hvad den anden tænker og når man er i deres nærvær kan man mærke deres kemi og ved at de har noget "internt".
Alligevel svigter han gang på gang hendes tillid ved at være sammen med andre piger, altid i det skjulte så hun ikke har en chance for at vide hvad han laver, men man mærker hendes tillid svinder når man snakker med hende, der er ingen beviser kun gisninger som jo egentlig er reelle trods hun ikke ved det med sikkerhed.


Et tillidssvigt kan også opstå mellem venner, måske er din ven slet ikke så meget ven som du havde troet, måske slet ikke, fx er piger slemme til at snakke bag ryggen af hinanden, der kan opstå historier som faktisk slet ikke er sande, nogle mennesker tager så let på sandheden at de gerne kommer med en historie om en anden person som slet ikke passer for selv at opnå noget, egoisme og tillid passer virkelig skidt sammen.
Gudskelov er det de færreste mennesker der har disse psykopatiske træk i deres personlighed, men de findes - jeg har selv lige haft sådan en type tæt på livet og måtte sande jeg var hoppet i fælden - helt naivt uden at blinke. Og jeg kan vende mig om og sige gang på gang - mig med min erfaring, hvordan kunne jeg undgå at se dette ?! Jeg ved godt selv hvor det gik galt, jeg mødte vedkommende på et tidspunkt hvor hun var sårbar og det vakte min empati og derfor øste jeg bare blindt ud af både tillid og omsorg.



Tillid er mange ting - det kan være til hinanden, til ting/produkter til autoriteter, men den værste tillid er dog stadig tilliden og troen på sig selv - selvværdet.

Selvværdet knækkes og brydes ned ved gentagne tillidsbrud - ved svigt i det hele taget, det kan være fra barndommen, fra en manipulerende kæreste, pga mobning, overgreb o.a.
Opbygning af selvværdet kan kun støttes udefra, ros og ris, charme, manipulering af det indre barn på den mest positive måde så selvværdet opbygges indefra.


Rigtig mange mennesker har et lavt selvværd, specielt den generation af kvinder som er vokset op under Emma Gads Takt & Tone - Flinkpigeskolen og stadig lider af behagesyge og misforstået hensynstagen til andres mening og behov.
Disse mennesker har endnu sværrere ved at opbygge tillid til andre mennesker fordi de meget ofte slet ikke selv ved hvad de mener og står for inderst inde, de har bare lært altid at gøre det mest uselviske i alle forbindelser...

Jeg har valgt som udgangspunkt - uden at være hverken blind eller naiv, at stole på de mennesker jeg møder på min vej - det gør livet en smule nemmere og solen skinner oftere på mine kinder.
De klø jeg får ud af det vil jeg tage med oprejst pande og vende mig om og slå igen for jeg har forbandet behagesygen og flinkepigeskolen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar